Call of Duty, Ghosts ile yeni bir dünyaya adım atıyor.
"Bir zamanlar" yok benim için. Kimse için yok aslında. Eskiler, verimli topraklar, lezzetli yemekler, güzel olduğu söylenen her şey. Onlar, sen, ben... Hiçbirimiz yok. Hiç olmadık, olmaya da izin vermeyeceğiz gibi. Evet, kendi kendimizi yok ediyoruz. Var olan yegane şeyler, savaşlardı. Dün, bugün, her zaman savaşlar vardı. Barışlar sadece yeni başlangıçlar öncesi birer moladan, yeniden güç toplamaktan ibaretti.
"Ama dalga sesleriyle huzur veren sahil kasabaları, dağlarda huzurla inşa edilen ahşap evler vardı" diyor bazıları. Bir şey diyeyim mi? Onlar da yoktu, hepsi birer illüzyondu, gözlerimize indirilen devasa bir perdeydi. Bizi oyalamak için.
Teknoloji gelişti, silahlar, saldırı yöntemler de öyle ve savaşlar sürdü, sürdü, sürdü... Şimdi tek fark, artık o dev perde kalktı, ilizyonlar bitti ve savaş daha da büyüdü. Artık belli bölgelerde değil, tüm dünyada hakimiyetini gösterdi.
Görev yine bizi çağırıyor
Call of Duty... Yola ilk çıktıklarında, "Medal of Honor ekibinden ayrılan 22 kişinin kurduğu yeni stüdyo" olarak gösteriliyordu Infinity Ward. İlk Call of Duty'nin üzerinden 10 yılı aşkın süre geçti ve Call of Duty, an itibarıyla video oyun tarihinin en çok kâr getiren FPS serilerinden bir tanesi, belki de en kârlısı. "Call of Duty 1'i geliştirirken Medal of Honor'dan daha iyi bir oyun yapmak amacıyla yola çıkmıştık" diyordu yapımcılar, ama serinin bugünlere gelip bu kadar büyüyeceğini belki de hiçbirimiz tahmin etmiyorduk. Serinin şimdilik son durağı olan Ghosts ise, yeni nesil konsollara adım atan ilk Call of Duty oyunu olarak oyun tarihinde yerini aldı. Peki, bu oyun nasıl bir oyun?
Yepyeni bir dünya, yeni karakterler ve hikaye
Call of Duty: Ghosts, alınmış cesur bir karar ve seçilen zor bir yol. "İsteseydik, Modern Warfare serisini devam ettirebilirdik. Senaryo, dünya ve karakterler zaten hazır olacağından, işimiz de kolaylaşırdı. Ancak biz kolaya kaçmak istemedik ve zor olanı seçerek yeni bir dünya, yeni bir hikaye ve yeni karakterler hazırladık. Call of Duty: Ghosts, önceki Call of Duty oyunlarından tamamen bağımsız, yeni bir dünyanın ta kendisi."
Call of Duty, Ghosts ile yeni bir dünyaya adım atıyor.
Evet, Infinity Ward yetkililerinin ilk açıklamaları bu yöndeydi Ghosts için. Aslında Ghosts'un resmi duyurusu gelmeden evvel, birçok söylenti bulunuyordu normal olarak. Modern Warfare 2'de karşılaştığımız ve ardından ölümüne de tanıklık ettiğimiz Ghost karakteri, oyunda kısa süreli görünmesine rağmen büyük ilgi uyandırmış ve serinin fanları, sadece bu karakteri temel alan bir Call of Duty oyununun yapılmasını istemişti. İşte söylentiler, yeni oyunun böyle olabileceği yönündeydi, ama olmadı. Oyunun ismi Ghosts ama, denildiği gibi, tamamen yeni bir dünya ve önceki Call of Duty'lerden bağımsız bir oyun bu.
Adamım Logan
Bir babanın oğullarına anlattığı hikayeyle açılıyor Ghosts. Ardından gelen sarsıntılar ve derken bir anda uzayda buluyoruz kendimizi. Dünya'dan çok uzaklarda, bir şeyler fazlasıyla ters gidiyor ve bu tersliklerin etkilerini kısa süre sonra tüm insalık hissetmeye başlıyor. Detay vermiyorum, zira Call of Duty oyunlarının hikayeleri hep merak uyandırmıştır ve film gibi ilerlemiştir. Ama şunu söyleyeyim, bu kez Güney Amerika menşeili bir tehdit var ve tüm dünya yok olmak üzere, adeta kıyamet sonrası bir dünyadayız.
Kontrol ettiğimiz karakterin ismi Logan. Ne dili var, ne sesi. Birçok FPS oyununda olduğu gibi Ghosts'ta da hiç konuşmayan bir karaktere sahibiz. Neyse ki çevremizdekiler konuşuyor ve neler yapmamız gerektiği konusunda bilgiler veriyorlar.
Aynı tip oyun mekaniği, yine de göz okşayan sinematik sahneler
Call of Duty'nin oynanış sistemi, Modern Warfare 1 ile yeni bir boyut kazanmıştı, ancak ardından gelen tüm Call of Duty'lerde bu sistemin üzerine ufak eklemeler yapılarak yola devam edildi. Dolayısıyla bir süre sonra keşke daha farklı şeyler olsaydı demeniz olası. Bir bölgeye gidiyorsunuz, düşman temizliği yapıyor ve göreviniz neyse onu yerine getirerek bir sonraki aşamaya geçiyorsunuz. Aslında birçok oyunun mekaniği bu yönde zaten, bu sebeple bu bir eleştiri değil, ancak daha farklı şeyler de olmalı doğrusu. Ha tabii ki her şey aynı değil, bazı farklılıklar da var. Mesela sinematik sahneler. Bu sahnelerin bazılarını izlemekle yetiniyor, bazılarında da filmin tam ortasında buluyorsunuz kendinizi. Infinity Ward, bu sinematik bakış açısını çok iyi uyguluyor. "Yok artık" dediğim birkaç sahne oldu açıkçası.
Call of Duty, Ghosts ile yeni bir dünyaya adım atıyor.
Ha bu arada, genellikle özel tim üzerinden ilerlesek de çoğu kez farklı bakış açılarında operasyonlara dahil olabiliyoruz ve bunlar gerçek zamanlı yaşandığı için de birkaç dakikada savaşın çok farklı boyutlarına adım atıyorsunuz. Bu formül de Call of Duty'de çok iyi işliyor bana göre. Ek olarak, Ghosts'un önceki Call of Duty oyunlarına göre "daha fazla gizlilik" üzerine kurulu bir oyun olduğunu da söylemek istiyorum. Bir de Riley var, diğer oyunlardan farklı olarak.
Çok amaçlı özel tim köpeği
Riley ile tanışın. Call of Duty Köpeği olarak da internette nam salan bu hayvan, hem dalga konusu, hem de ilgi odağı olmayı başarabilmiş nadir karakterlerden belki de. Ghosts'un resmi duyurusu yapıldıktan kısa süre sonra, Twitter'da Call of Duty Dog adında bir hesap açıldığını görünce benim gibi binlerce oyuncu hem çok şaşırmış, hem de çok gülmüştü. Profilinde "Kedilerden ve Battlefield'tan nefret ediyorum" diyen bir köpekten söz ediyoruz. Peki bu köpek neler yapıyor oyunda?
Riley, özel eğitimli gerçek bir köpekten modellenerek oyuna aktarılmış. Birkaç bölümde, ekiple beraber yanımızda o da geliyor ve bazen onu yönetebiliyor, bazen de emirler verebiliyoruz. Riley'nin üzerinde yer alan kamera ve sensörler sayesinde düşmanları gizlice izleyebiliyor ve yerlerini saptayabiliyoruz. Hatta, Riley'yi kontrol ederek düşmanlara saldırabiliyoruz da. İlk kontrol ettiğimde, aklıma Dragon Age 1'deki köpeğim geldi. O da kanlı ısırıklar almayı seven bir hayvandı, neyse. Riley'yi kontrol etmediğimiz zamanlarda, düşmanların yerlerini göstererek saldırtabiliyoruz da. "Hadi oğlum, yakala!" demenin biraz daha vahşicesi doğrusu. Dedik ya savaştayız diye. Köpekler bile tam anlamda savaşçı olmuş anlayacağınız!
Grafikler ve sesler pek olmamış
Yine ilk duyuru zamanlarına gideceğim, zira duyuru zamanlarında anlatılanlarla finalde karşılaştıklarımız aynı olmayabiliyor. Infinity Ward, yeni nesil bir oyun motorunun kullanılacağını söylemişti Ghosts'ta. Hoş, ilk videoyu görünce bunun yeni bir motor olmadığını, önceki Call of Duty'lerde kullanılan motor olduğunu hemen anlamıştık. Tabii ki yine fiziklerde, ışıklandırmalarda ve kaplamalarda geliştirmeler vardı, ama yeterli değil açıkçası.
Motorun yeni olmadığını bir kenara bırakalım kısa süreliğine. Eski motor olmasına rağmen oyunun Windows 7 64bit ve 6GB RAM gereksiniminde bulunması, birçoğumuzu şaşırttı. NeoGaf forumlarından bir kullanıcının yaptığı araştırma, Ghosts'un çalışmak için 2GB RAM gereksinimi duyduğunu gösteriyordu, oysa oyunu 6GB RAM'iniz yoksa açamıyordunuz bile? Bu durum can sıktı ve kısa süre sonra yamayla düzeltildi. Amaç donanım sattırmak olabilir mi? Neden olmasın...
Call of Duty, Ghosts ile yeni bir dünyaya adım atıyor.
Gelelim bir diğer sıkıntı verici gelişmeye. Bazı sahnelerdeki karakter animasyonlarının bire bir olarak eski Call of Duty oyunlarından alındığının ortaya çıkması da oyuncular tarafından kızgınlıkla karşılanmıştı. Bir yanda Infinity Ward'a da hak vermek gerekiyor. Bir buçuk yıllık arayla yeni oyun çıkarmak kolay iş değil. Emir Activision'dan gelince, onların da yapacağı pek bir şey kalmıyor gibi.
Tüm bu sorunları unutalım bir süreliğine ve oyunun görsel kalitesine tekrar bakalım. Evet, birçok detay bulunuyor. Işık efektleri ve karakter animasyonları kendilerini belli ediyor belki, ama oyunun genel olarak görselliğinin eskidiği ortada. Hele karşısında Battlefield 4 gibi bir rakip varsa, Ghosts'un motoru gerçekten zayıf.
İşitsel tarafta da Ghosts'un zayıf olduğunu söylemeliyim. Müzikler, önceki Call of Duty oyunlarında yer alan müzikler kadar aklımda kalmadı mesela. Seslere baktığımızda ise, Doom 3 ve Call of Duty 2 zamanından kalma sesler duyduğumu söyleyebilirim. Ses kalite düzeyi zaten gerçekçilikten uzakta ve yepyeni sesler gerekiyor. Battlefield 4'teki keskinliği göz önüne alırsak, hatta Battlefield 3'teki berraklığı göz önüne alırsak, Ghosts'un işitsel tarafı zayıf, evet.
Oynanmalı mı?
Cevabım evet. Call of Duty serisini takip eden oyuncuların Ghosts'u da oynamalarını tavsiye ederim. Call of Duty'nin modern arenaya adım atmasından bu yana çıkan en güçsüz üyesi Ghosts olabilir, ancak o bile birçok oyuncuyu tatmin edebilecek düzeyde.
Başlıkta da belirttiğim üzere, bu yazıda oyunun senaryo modunu temel aldım ve Call of Duty, hala senaryo modu konusunda rakibi Battlefield'tan ve diğer birçok FPS'den üstün. Eğlenceli oyun yapısı, sinematik sahneler ve güzel hikaye anlatımıyla Ghosts, oynanmayı hak eden bir aksiyon FPS oyunu. Tabii teknik anlamdaki birçok zayıflığını da unutmamak gerekiyor.
Blogger Yorumları
Facebook Yorumları